النجم

بسم الله الرحمن الرحیم والنجم اذا هوی ما ضل صاحبکم و ما غوی وما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی

النجم

بسم الله الرحمن الرحیم والنجم اذا هوی ما ضل صاحبکم و ما غوی وما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی

النجم

تارنمایی برای طرح مباحث وحیانی و عقلانی

معناشناسی مختصر نشور در قرآن کریم

يكشنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۲، ۰۴:۵۲ ب.ظ

   


نشور: این واژه مصدر از «نشر» و به معنای گشودن و باز کردن و پراکندن می باشد. ابن فارس می نویسد:« (نشر) النون والشین والراء أصلٌ صحیح یدلُّ على فَتْحِ شیء وتشعُّبِه[1]». راغب نیز می گوید نَشَرَ الثوبَ، و الصَّحِیفَةَ، و السَّحَابَ، و النِّعْمَةَ، و الحَدِیثَ: بَسَطَهَا[2]». واژه مذکور در قرآن کریم  هم به معنای لغوی آن آمده ...

نشور: این واژه مصدر از «نشر» و به معنای گشودن و باز کردن و پراکندن می باشد. ابن فارس می نویسد:« (نشر) النون والشین والراء أصلٌ صحیح یدلُّ على فَتْحِ شیء وتشعُّبِه[1]». راغب نیز می گوید نَشَرَ الثوبَ، و الصَّحِیفَةَ، و السَّحَابَ، و النِّعْمَةَ، و الحَدِیثَ: بَسَطَهَا[2]». واژه مذکور در قرآن کریم  هم به معنای لغوی آن آمده است،مانند:« نُخْرِجُ لَهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ کِتاباً یَلْقاهُ مَنْشُورا[3]») و :« وَ هُوَ الَّذِی یُنَزِّلُ الْغَیْثَ مِنْ بَعْدِ ما قَنَطُوا وَ یَنْشُرُ رَحْمَتَهُ وَ هُوَ الْوَلِیُّ الْحَمِید[4]». و هم به معنای زنده شدن و زنده کردن مردگان در روز قیامت:« وَ اللَّهُ الَّذِی أَرْسَلَ الرِّیاحَ فَتُثِیرُ سَحاباً فَسُقْناهُ إِلى‏ بَلَدٍ مَیِّتٍ فَأَحْیَیْنا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها کَذلِکَ النُّشُورُ [5]» یا:« إِنْ هِیَ إِلاَّ مَوْتَتُنَا الْأُولى‏ وَ ما نَحْنُ بِمُنْشَرِین[6]» به نظر می رسد واژه «نشر» در معنای اخیر ،در معنی مجازی به کار رفته است نه واقعی،همچنانکه راغب آنرا مستعار از «نشر الثوب »(پهن کردن و گستردن لباس) می داند:« و الحقیقة أنّ نَشَرَ اللَّهُ المیِّت مستعارٌ من نَشْرِ الثَّوْبِ[7]» راغب «نشر» را به معنای «بسط» می داند و ابن فارس به معنای گشودن و شعبه شعبه شدن. بنابراین می توان از دو جهت بین «نشر» و زنده شدن  ارتباط معنایی برقرار کرد.اول این که: انبوه انسان ها در روز قیامت مانند لباس یا صحیفه ای که گسترده می شود، عرصه محشر را می پوشانند و دیگر  این که  باز و گشوده شدن زمین و گورها مقدمه زنده و پراکنده شدن مردگان است.گرچه همانگونه که علامه طباطبایی-رحمه الله- نیز اشاره کرده است بهتر این است که بگوییم واژه نشر می تواند جامع هردو معنا باشد و در واقع دو معنای مذکور در طول یکدیگر هستند:« فالنشور بسط الأموات یوم القیامة بعد إحیائهم و إخراجهم من القبور[8]».



[1] - ابن فارس،مقاییس،ج5،ص345 . نشر  دارای یک وضع بوده بر گشودن و تشعب چیزی دلالت می کند.

[2] - راغب اصفهانی،المفردات،ص805 .نشر لباس، صحیفه،ابر،نعمت و سخن یعنی گستردن آن.

[3] - اسراء/  13 .برای او کتابی در روز قیامت بیرون می آوریم که آن را گشوده دیدار می کند.

[4] - شوری/  28 .و او کسی است که باران بعد از نامید شدن آنها نازل کرده و رحمتش را می گستراند و او ولی حمید است.

[5] - فاطر/ 9 .و خدایی که بادها را فرستاد تا ابر ها را پراکنده سازد،پس آن را به سوی زمین مرده ای سوق داده و زمین را پس از مردنش زنده ساختیم ،این چنین است زنده شدن مردگان.

[6] - دخان/35 .مرگ ما جز همان مرگ اول نیست و ما دوباره زنده نخواهیم شد.

[7] - راغب اصفهانی،همان،ص805 .در حقیقت نشر میت توسط خدا، استعاره از نشر لباس است.

[8] - طباطبایی،المیزان،ج17،ص21.معنای نشور گسترش مردگان در روز قیامت پس از زنده شدن و خروج آنها از قبور می باشد.

 


  • جواد محمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی