النجم

بسم الله الرحمن الرحیم والنجم اذا هوی ما ضل صاحبکم و ما غوی وما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی

النجم

بسم الله الرحمن الرحیم والنجم اذا هوی ما ضل صاحبکم و ما غوی وما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی

النجم

تارنمایی برای طرح مباحث وحیانی و عقلانی

امام خمینی   رضوان الله علیه:

     « با تجلى حق تعالى همه عالم وجود پیدا کرده است ، و آن تجلى و نور اصل حقیقت وجود است ؛ یعنى «اسم الله» است .« الله نورالسموات والارض». نور سماوات و ارض خداست ، یعنى جلوه خداست . هرچیز که یک تحققى دارد این نور است...«الله نور السموات و الارض» یعنى وجود سموات و ارض که عبارت از نور است از خداست . و آن قدر فانى در اوست که« الله نورالسموات »، نه این که« الله نور السموات» ،این یک نحوه جدایى مى فهماند.« الله نورالسموات و الارض» یعنى هیچ موجودى در عالم نداریم که یک نحوه استقلالى داشته باشد».

     شرح کلام امام

تمام موجودات عالم تجلی و ظهور حقتعالی می باشد و هر موجودی به مقدار قابلیت حق را آشکار نموده است،یکی مانندشاخه گلی زیبا به قدر قابلیت« جمال» اورا و یکی مانند کوه استوار باز به قدر قابلیت «جلال» اورا ظاهر کرده است.آسمان و شگفتیهایش مظهر «قدرت و عظمت» اوست و ریزش قطرات باران جلوه « رحمت و موده » او . آنچه شایان دقت و توجه فراوان است اینکه دوئیتی در کار نیست شاخه گل ، کوه، آسمان، باران و... عین ظهور حق است. نه این است که وجود مبارکی به نام« الله» است و در کنار او ، آسمان و زمین و کوه و درخت و ماه و خورشیدو...هر چه هست ظهور و تجلی اوست. به تعبیر امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام- :« الحمدلله المتجلی لخلقه بخلقه». ستایش مخصوص خدایی است که با مخلوقاتش برای مخلوقاتش ظهور و تجلی کرده است.یا اینکه:« ما رایت شیئا الا رایت الله قبله و معه و بعده».به هیچ چیز نگاه نکردم مگر آنکه خدا را قبل از آن،همراه آن و بعد از آن دیدم.

                       به دریا بنگرم دریا ته بینم      به صحرا بنگرم صحرا ته بینم

                     به هر جا بنگرم کوه و در و دشت    نشان از قامت رعنا ته بینم

     حضرت علی علیه السلام- می فرماید:« ...فلا اله الا هو اضاء بنوره کل ظلام و اظلم بظلمته کل نور»پس هیچ معبودی جز او نیست ،با نور خود هر ظلمتی را روشن میکند و با دریغ داشتن نور خود هر روشنی را در تاریکی فرو می برد. 

 همه عالم تجلی خداست و به تعبیر زیبا و دقیق قرآن کریم عالم وجود «آیه» ای دارد ، همه آیات و نشانه ها هستند، وقتی موجودی «آیه»و«نشانه» شد نمی تواند وجود مستقل داشته باشد ،وجود او عین آیه حق بودن است ، او فقط نشانه است، او فقط نشان می دهد ، او فقط انعکاس است، حقیقت او عین انعکاس صفات دیگری است.اگر همه عالم فعل خدا است- که هست- پس همه و همه آیات و تجلیات او هستند.

 

 

  • جواد محمدی

امام خمینی

تجلی حق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی