با تجلى حق تعالى همه عالم وجود پیدا کرده است ...
امام خمینی رضوان الله علیه:
« با تجلى حق تعالى همه عالم وجود پیدا کرده است ، و آن تجلى و نور اصل حقیقت وجود است ؛ یعنى «اسم الله» است .« الله نورالسموات والارض». نور سماوات و ارض خداست ، یعنى جلوه خداست . هرچیز که یک تحققى دارد این نور است...«الله نور السموات و الارض» یعنى وجود سموات و ارض که عبارت از نور است از خداست . و آن قدر فانى در اوست که« الله نورالسموات »، نه این که« الله نور السموات» ،این یک نحوه جدایى مى فهماند.« الله نورالسموات و الارض» یعنى هیچ موجودى در عالم نداریم که یک نحوه استقلالى داشته باشد».
شرح کلام امام
تمام موجودات عالم تجلی و ظهور حقتعالی می باشد و هر موجودی به مقدار قابلیت حق را آشکار نموده است،یکی مانندشاخه گلی زیبا به قدر قابلیت« جمال» اورا و یکی مانند کوه استوار باز به قدر قابلیت «جلال» اورا ظاهر کرده است.آسمان و شگفتیهایش مظهر «قدرت و عظمت» اوست و ریزش قطرات باران جلوه « رحمت و موده » او . آنچه شایان دقت و توجه فراوان است اینکه دوئیتی در کار نیست شاخه گل ، کوه، آسمان، باران و... عین ظهور حق است. نه این است که وجود مبارکی به نام« الله» است و در کنار او ، آسمان و زمین و کوه و درخت و ماه و خورشیدو...هر چه هست ظهور و تجلی اوست. به تعبیر امیرالمومنین حضرت علی – علیه السلام- :« الحمدلله المتجلی لخلقه بخلقه». ستایش مخصوص خدایی است که با مخلوقاتش برای مخلوقاتش ظهور و تجلی کرده است.یا اینکه:« ما رایت شیئا الا رایت الله قبله و معه و بعده».به هیچ چیز نگاه نکردم مگر آنکه خدا را قبل از آن،همراه آن و بعد از آن دیدم.
به دریا بنگرم دریا ته بینم به صحرا بنگرم صحرا ته بینم
به هر جا بنگرم کوه و در و دشت نشان از قامت رعنا ته بینم
حضرت علی – علیه السلام- می فرماید:« ...فلا اله الا هو اضاء بنوره کل ظلام و اظلم بظلمته کل نور»پس هیچ معبودی جز او نیست ،با نور خود هر ظلمتی را روشن میکند و با دریغ داشتن نور خود هر روشنی را در تاریکی فرو می برد.
همه عالم تجلی خداست و به تعبیر زیبا و دقیق قرآن کریم عالم وجود «آیه» ای دارد ، همه آیات و نشانه ها هستند، وقتی موجودی «آیه»و«نشانه» شد نمی تواند وجود مستقل داشته باشد ،وجود او عین آیه حق بودن است ، او فقط نشانه است، او فقط نشان می دهد ، او فقط انعکاس است، حقیقت او عین انعکاس صفات دیگری است.اگر همه عالم فعل خدا است- که هست- پس همه و همه آیات و تجلیات او هستند.