النجم

بسم الله الرحمن الرحیم والنجم اذا هوی ما ضل صاحبکم و ما غوی وما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی

النجم

بسم الله الرحمن الرحیم والنجم اذا هوی ما ضل صاحبکم و ما غوی وما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی

النجم

تارنمایی برای طرح مباحث وحیانی و عقلانی

۲ مطلب در تیر ۱۳۹۳ ثبت شده است

برخی افراد کوته فکرگرفتار این توهم شده اند که تحدی قرآن بی معناست، چرا که قرآن می گوید اگر در الهی بودن آن شک دارید کلامی مثل آن بیاورید، حال آنکه آوردن مثل چیزی اصولا غیر ممکن است. آنها گفته اند مگر می شود مثل چیزی را آورد مثلا نمی شود مثل شعر حافظ را آورد، شعر حافظ منحصر به فرد است و نمی توان مثل آن را آورد. در پاسخ این افراد باید گفت  اولا به نظر می رسد اشکال کننده یا مثل را با عین اشتباه گرفته یا در درک مفهوم مثل عاجز بوده است، وقتی گفته می شود چیزی در کمالی مثل چیز دیگر است یعنی همپایه و هم سطح آن است.درست است که اشعار حافظ بسی ارجمند و فرازمند است ولی اینگونه نیست که کسی نتواند یک غزل ،دوغزل یا چند غزل مانند آن بیاورد ، توجه داشته باشید که قرآن به یک سوره تحدی کرده است.

گاهی در اشعار شاعران سطح پایین تر از حافظ غزل هایی یافت می شود که اگر از برخی غزلیات حافظ زیباتر نباشد پایین تر هم نیست.

به مقایسه برخی نمونه های اشعار حافظ و خواجوی کرمانی(که حافظ بسیار از وی متاثر بوده ) توجه کنید و ببینید این اشعار چقدر به یکدیگر شبیه و همپایه هم هستند.

1) خواجو: همچنین رفتست در عهد ازل تقدیر ما

حافظ: کاینچنین رفتست در عهد ازل تقدیر ما

2) خواجو: خرقه رهن خانه ی خمار دارد پیر ما

حافظ: روی سوی خانه ی خمار دارد پیر ما

3) خواجو: ای بسا عاقل که شد دیوانه ی زنجیر ما

حافظ: عاقلان دیوانه گردند از پی زنجیر ما

بنابراین به طور کلی ساختن مثل چیزی محال نیست بلکه بارها و بارها در زندگی بشر اتفاق افتاده است، حال اگر همه انسانها قادر به ساختن مثل چیزی نباشند معلوم می شود که آن ،کار انسان و مخلوق نیست و از سوی خدای متعال است، چرا که کار انسانی قابل تکرار است،خصوصا انکه قرآن خواسته است همه جن و انس دست به دست هم داده ،نیروهای خود را هم افزایی کنند آنگاه اگر توانستند کلامی مانند قرآن بیاورندو بدانند و آگاه باشند که اگر نتوانستند، قرآن معجزه و کلام خداست.


آیا قرآن کتاب خداست؟(پاسخ به یک شبهه کلی)

جمعه, ۱۳ تیر ۱۳۹۳، ۰۳:۵۴ ق.ظ

شبهه : اگر قرآن کتاب خدا باشد باید حد اقل دو ویژگی داشته باشد اول آنکه صد درصد درصد درست  و بدون ضعف و خطا باشد ثانیا باید دارای معجزه باشد. لکن خطاهای مختلف فراوانی در قرآن وجود دارد ، همچنین قرآن معجزه هم نیست، پس قرآن کلام خدا نیست.

پاسخ:

اولا: تمام ادعاهای مبتنی بر وجود خطاهای مختلف  در قرآن اشکال تراشی های بیهوده ای است که بر مبانی سست پوزیتیویستی و شبیه آن بنا شده و پاسخ های محکم و استوار خود رادارد و ما انشااله به تدریج همه این اشکال تراشی ها را مطرح و به آن پاسخ خواهیم داد. فعلا به این نکته اکتفا می کنیم که دانشمندان معروفی چون پروفسور موریس بوکای، پروفسور گری میلر کتب ارزشمندی در مورد درستی گزاره های قرآنی نوشته و بزرگترین ادبای عرب مانند جاحظ، سید رضی و ... بر فوق بشری بودن قرآن  اعتراف داشته اند.

ثانیا: قرآن معجزه است، به همین روشنی! اگر کسی منکر است یک سوره کوچک مانند آن بیاورد، همین! نه افراد فصیح هم عصر پیامبر و نه هیچکس در دوران های بعدی توان هماوردی با این دعوت قرآن را نداشته اند.


به شبهات جزئی تر دو محور فوق به زودی خواهیم پرداخت.انشاالله.